De receptie

4 maart 2020 - Chennai, India

Voorafgaand aan de bruiloft  hadden we woensdagavond eerst een receptie.

We werden om 17.30 uur door de chauffeur opgehaald en reden naar de trouwlocatie, oftewel de Marriage Hall  waar je er hier heel veel hebt. Deze was trouwens wel heel erg groot.

20200304_172044

20200304_172055

Bij aankomst was het buiten heel mooi versierd. En toen de deuren van onze auto open gingen kwamen er fotografen op ons af, een cameraman, een drone boven ons etc. Ja... haha, echt waar! Onvoorstelbaar, alsof we filmsterren waren :-)).  Ook direct allemaal mensen die met ons op de foto wilden etc. We zagen veel familie weer die we maandag ook ontmoet hebben. De mensen zijn allemaal zo aardig en warm. Het voelde alsof we  elkaar al heel lang kennen.

Welkom

20200304_193420

IMAG2543

IMAG254920200304_192428

Viveka leidde ons rond. Buiten en binnen. Het was leuk om Viveka weer terug te zien.  Viveka is het nichtje van Raja. Zij was in de zomer 2018 meegekomen naar Nederland voor de promotie van Raja tot doctor. We zijn toen met Merle, Merijn, Stijn, Milan en wij en met zijn moeder, oom en nichtje uit eten geweest. Sinds die tijd hebben Viveka en Milan ook nog af en toe contact met elkaar via snapchat. Leuk! Ze vond het erg jammer dat Milan naar school moest en daarom nu niet mee kon komen naar India.

IMAG2533

Ook zijn oom die er toen bij was zagen we weer terug en heel mooi: hij vroeg hoe het met de kinderen ging en hoe het Merle met haar studie ging. Hij wist nog precies wat ze deed en of ze al aan haar Master was beginnen.

Na de rondleiding buiten begon de ceremonie. Alle vrouwelijke familieleden liepen naar buiten met een schaal met fruit. Heel langzaam liepen we daarmee richting parkeerplaats om de bruidegom op te halen. Er was veel ceremonieel muziek bij. In de verte zag je Raja aankomen. Soms gaat het wel ineens chaotisch want terwijl wij als vrouwen met fruitschaal staan te wachten, komt er ineens een tuk-tuk aan die er langs moet (de hele stoet moet dan aan de kant) want hij komt wat goederen brengen.

IMAG2554

IMAG2560

Als de bruidegom er eenmaal is draait de stoet zich om en volgen we hem tot aan de entree van het gebouw. Daar leggen we de schalen met fruit voor hem op de grond neer. Het is een soort van zegening.

Eenmaal binnen krijgen we een stoel aangewezen en wij moeten helemaal vooraan op rij 1 zitten. Oeps... We voelen ons een beetje bezwaard maar we moeten daar toch echt zitten.

Inmiddels werd de bruid, Parvathi, ook binnen gehaald met veel ceremonieel gebaar en harde muziek. Op het podium worden ze gezegend met bepaalde rituelen. Het valt ons wel op dat de rituelen voor de bruidegom veel uitgebreider zijn dan voor de bruid.

In Nederland wordt verwacht dat de toeschouwers stil zijn bij rituelen. Hier gaat dat toch iets anders. In de zaal lopen mensen gewoon heen en weer. Soms is iemand gewoon aan het bellen en loopt dan even de zaal uit:-)).

20200304_184907

Na alle rituelen mag het bruidspaar gefeliciteerd worden. De gasten mogen het podium op. Hier zijn geen voorwaarden aan verbonden. Je kunt het podium opgaan wanneer je wil. Je feliciteert het bruidspaar, geeft je envelop en er wordt een foto van je gemaakt per groep, gezin of bedrijf met het bruidspaar. Daarna loop je aan de andere kant het podium af en loop je door naar de eetzaal. In totaal waren er 1600 mensen (!!).